woensdag 4 juli 2012

Ding 23 Evalueren

Ha, ik ben er. Wat een klus! Omdat je over ieder ´ding´ iets moet denken en schrijven, was enige tijdsinvestering wel nodig. Dus er even doorheen sjeezen was er toch niet echt bij. Ik heb zeker het een en ander opgestoken. Helemaal omdat de bibliotheekgerelateerde zaken nogal nieuw voor me zijn. Dus alle informatie rondom Bibliotheek 2.0 was zeer welkom. Al heb ik wel het idee dat de echte hype hierover wel een beetje over is. Is dat jammer of betekent het dat de branche nu echt aan de slag is om zich te vernieuwen en haar klanten op andere manieren te benaderen?

Door deze cursus ben ik me nog bewuster van de kracht van het delen. Heerlijk, niet dat ik mijn vriendennetwerk nu overstelp met tips, artikelen en ideeen, maar ik merk dat ik nu bijna overal zoek naar de mogelijkheid om te liken, te delen of de code eruit te halen. Geweldig hoe makkelijk je met een code iets kunt toevoegen aan je eigen website. Echt een eye-opener is dat geweest.

Toen we startten met de cursus werd ons duidelijk gemaakt dat we onze vorderingen konden bijhouden in google docs. Toen nog niet echt overtuigd, maar inmiddels wel :-) Laatst heb ik samen met mijn collega Barbra Bloemink in korte tijd een voorstel moeten schrijven voor de Kinderboekenweek. Samen achter een computer de tekst bedenken hoefde niet, nu konden we tegelijkertijd in het document werken. Ik zag haar vorderingen en zij de mijne. Super, het ging harstikke snel en het was ook nog eens erg leuk. Enige minpuntje was dat soms het automatische tussentijds opslaan wat lang duurde (lees 15 sec.), waardoor je even niet verder kon, maar verder een aanrader als de situatie zich voordoet.

Ik vond het gebruik van de cursusaccount voor een aantal programma´s erg prettig, al heb ik ook voor een flink aantal een eigen account aangemaakt. En ik ben dus wel de oen geweest die nu inmiddels ontelbare wachwoorden heeft verzameld. Achter in mijn (papieren) agenda is de lijst aanzienlijk gegroeit. Hier zal ik binnenkort wat meer eenheid in aanbrengen. Pfff, dat is wel weer een werk. Aan het begin van de cursus zou het handig zijn om daar iedereen nog beter op te attenderen. Ideaal zou zijn om speciaal voor de cursus een eigen gmail aan te maken, die je als je dat wil daarna weer kunt weggooien.

Ik heb zo nu en dan gemopperd op de cursus, maar achteraf hebben een paar dingen mij verrast en geinspireerd. Het was voor mij hét zetje om een aantal dingen een keer uit te zoeken.

23 dingen was voor mij soms een pain in the ass...
maar toch ook interessant en waardevol.

1 opmerking:

  1. Fijn om te horen dat je toch wel het een en ander hebt opgestoken van deze cursus. Een van de eerste dingen van de cursus is het aanmaken van een gmail account
    Ding 2: Onthoud je gebruikersnaam en wachtwoord. Het is slim om gedurende het gehele 23 Dingen programma hetzelfde e-mailadres, gebruikersnaam en wachtwoord te kiezen, voor alle Web 2.0 toepassingen waarop je je in de komende periode gaat abonneren.

    TIP … het is sterk aan te raden om een Gmail account aan te maken, voorzover je daar nog niet over beschikt. Waarom bij Gmail? Omdat je hiermee toegang krijgt tot allerlei diensten van Google die we later in deze ontdekkingstocht gaan bekijken. Bovendien is het een zeer gebruiksvriendelijk e-mailprogramma.

    Maar ja, ding 2 is natuurlijk al zo lang geleden, dat je dat niet meer weet ;-)
    Goed dat je de 23 dingen toch nog op tijd hebt afgerond, petje af! Op naar de verdiepdingen ;-)
    Gr. Janneke

    BeantwoordenVerwijderen